Pas til det hele!

Nu er mit pas udløbet. Altså mit coronapas, som jeg havde i sidste weekend, hvor min søster Ellen var på besøg og vi ville have muligheden for at gå lidt ud. Vi var dog nødt til at have to pas – og dermed to tests – for at dække os ind i de dage, hun var her.

Mit rigtige pas er også løbet ud, og jeg har været nede på borgerservice for at gøre min bestilling færdig i selvbetjeningsstanderen. Det var nu nemt nok, bortset fra, at jeg på billedet ikke ser særlig imødekommende ud. For at sige det mildt. Jeg kunne dog få tre forsøg. Jeg valgte kun at bruge to, da jeg tænkte, at det nok ikke blev bedre. Smil blev der ikke noget af, men en knap så bister mine på forsøg nr. 2. Så nu håber jeg det giver mig adgang til de rejsemål, der bliver mulige, når verden åbner sig igen 😇

Og jeg er fuldstændig rejseklar! Jeg har kasseret mine gamle kufferter og købt nye. Der er super tilbud på kufferter i Magasin i Lyngby, fordi de skal af med deres kuffertafdeling. Så en smart gul mellemstor og en lille sort – begge med hård skal – 700 kr. for begge!

Men det med coronapasset og test, det ændrer sig fra på fredag. For når man – som jeg – er vaccineret første gang, må man nu få et coronapas og slippe for testene. Det bliver rigtig dejligt. Så bliver det til at have med at gøre at komme på museum og gå til koncerter igen. Fremtiden er lys!

Men hvad brugte vi så vores coronapas til i Kristi Himmelfarts ferien? Jo, vi var bl.a. en tur på Rosenborg Slot, hvor jeg længe har haft planer om at se udstillingen om Christian 5. Den var imidlertid flyttet til Koldinghus. Men der var rigtig meget andet at kigge på. Tænk at gå i en næsten 500 år gammel bygning og se alle de historiske malerier, man kun kender fra bøger og billeder. Og selve tøjet som Christian IV havde på, da han mistede sit øje. Det var der lige foran os. Fantastisk! Og alle de smukke møbler og dyrebare genstande! Og vinen! og Kronjuvelerne! Det er virkelig et besøg værd, nej flere besøg værd, for man bliver jo mæt undervejs, og må give op for at tage indtryk ind.

Vi havde bestemt, at vi ville have frokost i Nyhavn. Og hvis vejret var godt, ville vi sidde udenfor. Så fik vi ganske vist ikke brug for at flashe vores coronapas, men det måtte så være. Mens vi gik inde på slottet tordnede og lynede det, og med den obligatoriske efterfølgende styrtregn. Vejret var godt igen, da vi forlod slottet. Så vi gik til Nyhavn – eller rettere til Nørreport og tog metroen til Kongens Nytorv og gik så til Nyhavn. Vi fandt et dejligt sted, som kunne servere Fiskerkonens rejeanretning og en Grimbergen Blonde – så var vi placeret og sad knap et par timer og nød mad, livet og byen.

Bagefter tog vi til Nordhavn, hvor Ronni og Anne Cathrine havde inviteret til til dejlig grillmad. Så kom Robert, Annette og Liva også, så Ellen lige kunne se, hvor store Hubert og Liva er blevet.

Næste dag stod på shopping og restaurant-besøg. Det kommer der mere om i et andet indlæg.